Vitale ondernemingen zijn significant succesvoller!

Vitale ondernemingen zijn significant succesvoller! 4032 3024 Your Professional Coach

Vitale ondernemingen kenmerken zich in twee belangrijke eigenschappen:
Stabiliteit & Wendbaarheid

Stabiliteit …
zorgt ervoor dat de beloften naar klanten vaker worden waargemaakt. De diensten en producten die worden aangeboden worden met grote zekerheid geleverd zoals beloofd.
Deze ondernemingen zijn daarmee voorspelbaar voor klanten, een voorwaarde die nodig is om van klanten vaste relaties te maken. Hoe stabieler een ondernemer is hoe vaker klanten terugkomen en een vaste relatie worden.
Wendbaarheid …
zorgt ervoor dat ondernemingen zich tijdig aanpassen aan de veranderende wensen van klanten maar ook aan bijvoorbeeld de gewijzigde diensten van de concurrentie. Té traag aanpassen betekent dat
klanten niet meer krijgen wat ze van een onderneming verwachten. Hoe wendbaarder een onderneming is hoe meer klanten ervaren dat je begrijpt wat klanten willen

Voor vele organisaties is stabiliteit en wendbaarheid nog steeds een forse uitdaging.
Vaak leidt dat tot spanningen tussen managers en medewerkers. Want de klantklachten bij de manager worden ogenschijnlijk niet door medewerkers begrepen! Gelukkig kan dat ook anders. Drie tips die je hierbij helpen.

 

  1. De nieuwe wereld
    Accepteer als eerste dat de huidige wereld erg dynamisch is en waarin wendbaarheid de enige constante is.

In deze dynamische wereld volgen veranderingen elkaar sneller op. Waar organisatiestructuren voorheen om de circa 5 jaren veranderden gebeurt dat nu vrijwel constant. In 2015 stond onderhandelen nog in de top 5 van belangrijkste vaardigheden. In 2020 is dat vervangen door creativiteit. Tegenwoordige zijn er nieuwe functies zoals Social Media Manager of Data scientist. Al deze veranderingen illustreren hoe dynamisch onze wereld is geworden.

2. Competitieve doelen
        Je kunt twee ogenschijnlijke uitersten niet met elkaar verenigen en toch moet je ze laten
samenwerken.

Binnen organisaties heb je mensen die hard werken om alles stabiel houden en verder stabiel krijgen. Weer anderen werken eraan om dingen te veranderen die nieuwe (zakelijke) ambities mogelijk maken.
Dat leidt regelmatig tot spanning en vaak wordt het gevecht van de gelijkheid gevoerd.
Stel je mindset dus in op ‘constant ontwikkelen’ zodat je creatiever wordt in hoe aan te passen en minder energie verspilt hoe je te verzetten.

3. Betrokken en bevlogen
           Wek als management de juiste energie bij medewerkers op

Steeds meer wordt van medewerkers verwacht dat ze zelfstandig de juiste beslissingen nemen om bedrijfsdoelen te realiseren. Dat betekent, minder instructies geven in HOE je als medewerker iets moet doen en meer inzicht geven in WAT het beste is dat je als medewerker kunt doen.
WAT gaat over betrokkenheid. Als medewerkers helder hebben wat van ze verwacht wordt dan zullen ze meer eigenaarschap en eigenaarschap nemen over hun werk.
HOE gaat over bevlogenheid. Écht bevlogen medewerkers zullen met meer plezier werken en een grotere bijdragen aan doelen leveren.
Als manager is het belangrijk om hun medewerkers optimaal te ondersteunen door gesprekken op de juiste manier te voeren. Prestatiecoaching –gericht op WAT je dient te realiseren– en Werkcoaching,
-gericht op HOE- zijn twee middelen die een manager kan inzetten.

Wil je meer weten over
Vitale ondernemingen?
Vraag dan om een vrijblijvend adviesgesprek.
Mail je verzoek óf reactie met je naam en e-mail adres naar info@yourprofessionalcoach.nl