Mentale Erosie in jouw onderneming?

Mentale Erosie in jouw onderneming? 259 176 Your Professional Coach

In toenemende mate hebben ondernemingen te maken met MENTALE EROSIE.
Dat is het onvermogen om veranderingen uit je omgeving de baas te blijven door te reflecteren op je eigen handelen en keuzes te maken om morgen succesvoller te werken.

De context
De Nederlandse economie groeit en groeit, er moet meer werk dan voorheen verzet moet worden. De medewerkers denken vaak: “Dan moet de directie gewoon meer personeel aannemen.” De directie denkt: “Laten we eerst eens kijken of deze drukte aanhoudt voordat we nieuw personeel aannemen.”

Beide gedachten werken belemmerend om met slimmer én prettiger werken de groei beter aan te kunnen. Kortom: zowel management als medewerkers komen niet echt in beweging. Spanning loopt op.

Een praktijkgeval …
Maandagochtend, 7.30 uur; Medewerker Martijn meldt zich ziek bij manager Wouter. Wouter denkt, dat moeten de overige medewerkers dan maar even opvangen. Dat moet best kunnen.
Als Wouter de medewerkers informeert en vraagt om Martijns werk even op te vangen, krijgt hij een kanonnade aan tegenspraak: ‘Maar we hebben al meer dan teveel werk, dit kunnen we er niet ook nog eens bij hebben.’ Wouter haalt zijn schouders op en denkt dat dat wel meevalt.
Wat volgt is dat medewerkers zich niet gehoord voelen en hun werk minder bevlogen uitvoeren.
Om het werk tóch af te krijgen worden sommige dingen halfslachtig gedaan en wat leidt tot klagende klanten. Wouter wordt door de directie gebeld met een klant die zich beklaagd heeft en zijn opdracht dreigt terug te trekken. Ook dat nog, denkt Wouter, snappen die medewerkers dan helemaal niets?!

Ofwel: De machine komt zowat tot stilstand terwijl die eigenlijk op stoom moet komen!
De reflex van de meeste bedrijven bij een groeiend werkpakket is veelal harder werken en medewerkers steviger aanspreken op hun gedrag.
Voor de medewerkers is de rek er echter uit wat volgt is afweergedrag: ‘’We kunnen gewoon niet nóg harder werken.’’

Gelukkig kan je deze mentale erosie ook voorkomen of minstens zo klein mogelijk houden.
Daarom 3 waardevolle tips:

Tip 1.  Vertaal strategische doelen door naar heldere gedragsregels
Directie en management besteden vaak weken om te bepalen wat de strategische doelen voor de komende drie jaren zijn of ook de te behalen resultaten voor komend jaar. Die worden vaak in een overleg sessie aan de medewerkers uitgelegd en toegelicht. Vaak verwacht leidinggevenden dan dat medewerkers het wel zullen snappen en meteen het gewenste gedrag zullen vertonen.
Dat is niet het geval, vaak begrijpen medewerkers wat bedoeld wordt maar snappen ze niet wat exact van ze verwacht wordt. Neem daarom in aparte sessies de tijd om met medewerkers te bepalen wat hun, verder ontwikkelde, gedrag dient te zijn. 

Tip 2.  Wees geduldig met het doorgronden van wat je als directie/management wilt bereiken
Als het nieuwe gedrag eenmaal bekend is, dan wil dat nog niet zeggen dat de medewerkers dag nieuwe gedrag ook meteen en consequent zullen vertonen. Straf medewerkers niet meteen als dat niet lukt.
Het aanleren van nieuw gedrag vergt nu eenmaal tijd.

Tip 3.  Wees een luisterend oor voor de signalen van medewerkers
Medewerkers hebben vaak praktische vragen waarvan ze niet weten hoe die om te buigen in een oplossing. Het belangrijkste is daarom dat er een goede vertrouwensband bestaat tussen leidinggevenden en medewerkers.

Wil je meer weten over Mentale erosie?
Vraag dan om een vrijblijvend adviesgesprek.
Mail je verzoek óf reactie met je naam en e-mail adres naar info@yourprofessionalcoach.nl